مجله اینترنتی دیجی لند

همه چیز از همه جای اینترنت

مجله اینترنتی دیجی لند

همه چیز از همه جای اینترنت

به خاطر سپردن آسان اعداد دیافراگم لنز و استاپ‌ها

به خاطر سپردن آسان اعداد دیافراگم لنز و استاپ‌ها

مطلبی مرتبط با عکاسی برای شما گردآوری کرده ایم : یکی از معظلات عکاسان تازه کار به خاطر سپردن اعداد دیافراگم و سرعت شاتر است. در ابتدا این امر کاری دشوار به نظر میرسد. آیا به روش ذهنی می‌دانید که F/2.8 چند برابر F/5.6 نور را به سنسور می‌رساند؟ آیا می‌دانید عدد دیافراگم بعد از 11 چیست؟ با این فرمول ریاضی ساده میتوانید به سادگی تمام اعداد دیافراگم لنز را حفظ کنید و رابطه‌ی آن‌ها با یکدیگر را نیز یاد بگیرید.

جواب سوالی که در بالا مطرح کردیم این است که F/2.8 چهار برابر نور بیشتر را درمقایسه با F/5.6 به سنسور می‌رساند، بدلیل آنکه گشودگی آن 2 استاپ بیشتر است. همان‌طور که در چارت پایین خواهید دید برای حفظ کردن استاپ‌های کامل و اعداد دیافراگم لنز کفایت می کند عدد 1 و 1.4 را به خاطر بسپارید. توجه داشته باشید که به هر میزان عدد دیافراگم کوچک‌تر باشد نور بیشتری را عبور می‌دهد و بالعکس.

مضارب 1 و 1.4 در عدد 2 را محاسبه نمایید و اعداد انتشار یافته را از 10 به بالا گرد کنید. از این حیث به اعداد پایین دست پیدا خواهید کرد:

1,2,4,8,16,32,64

1.4, 2.8,5.6,11.2(11),22.4(22),44.8(45)

اکنون کار ساده شده است. در این چارت هر عدد درمقایسه با عدد قبلی دو برابر نور کمتر را عبور می‌دهد. به طرز مثال دیافراگم 2 نسبت 1.4 دو برابر نور کمتر را عبور می‌دهد، از اینرو 5.6 شانزده برابر نور کمتری را درمقایسه با 1.4 عبور می‌دهد.

امیدواریم که توانسته باشیم با توزیع این چارت به درک بهتر نوردهی و دیافراگم کمک کرده باشیم. اکنون که به خوبی با میزان تاثیر دیافراگم بر روی نوردهی آشنا شدید میتوانید آن را به شکلی بهینه‌تر در ترکیب با سرعت شاتر و ایزو مورد بهره برداری قرار دهید. امیدواریم از این پس براحتی بتوانید این اعدا را به خاطر بسپارید. منبع این آموزش عکاسی